Potrivit raportului elaborat de Banca Mondiala privind comertul R. Moldova: „Moldova Trade Study – Overview” (December 2015), din 2003 pana in 2013 exporturile de vinuri au scazut cu pana la 81 milioane de dolari, ceea ce inseamna 5% din totalul de exporturi. Exporturile de vinuri moldovenesti.

Evolutia este determinata, in special, de restrictiile impuse de Federatia Rusa asupra comertului cu vinuri din R. Moldova. Doar vinificatorii din UTA Gagauzia au avut avut acces liber pe piata ruseasca si asta in urma unor concesii politice regionale. In decurs de un deceniu, exportul de vin imbuteliat a scazut cu 50%, producatorii de vinuri fiind obligati sa se orienteze spre alte peiete occidentale, mult mai pretentioase cu parametrii de calitate (Figura 1. Evolutia ponderii unor produse la nivelul exportului R. Moldova 2003-2013. Sursa: Banca Mondiala). Mai mult decat atat, numarul intreprinderilor de vinificatie a scazut constant pe percursul ultimului deceniu, de la 189 in 2005 la 141 in 2013, procesul respectiv fiind insotit de un sir de insolvente, fuziuni si achizitii.

Exporturile de vinuri moldovenesti: In 2003, 39% din exporturile Moldovei ajungeau in Rusia. Acum R. Moldova intra pe piete noi de export, iar ponderea exporturilor catre piata ruseasca a scazut la 14.3%. Exporturile in UE s-au triplat de la 444 milioane USD in 2005 la 1,25 miliarde USD in 2014, UE devenind principalul partener de export al R. Moldova. Daca e sa ne referim la Romania, inca din 2013 aceasta se afla in topul pietelor de desfacere a produselor din R. Moldova, detinand o pondere de 19.2%!

Nu doar destinatiile exporturilor R. Moldova se schimba, dar si produsele sale. In 2013 principalul produs de export a fost intr-o oarecare masura surprinzator – cabluri electrice si alte piese electrice. Exportul de vin imbuteliat a ajuns abia in top 4 din totalul de produse exportate.

Cresterea totalului de exporturi de la 776 milioane de dolari la 1,6 miliarde de dolari (+48%) in zece ani se datoreaza in principal diversificarii pietelor de desfacere, producatorii autohtoni fiind obligati chiar sa depaseasca vechile prejudecati in favoarea unei abordari thinking outside the box. In perioada 2005-2008, 86% din cresterea totala de export este explicata prin mai multe vanzari ale acelorasi produse catre aceleasi piete de desfacere, in timp ce 14% din cresterea comertului s-a datorat vanzarilor unor produse noi pe alte piete. Intre anii 2010-2013, importanta diversificarii pietelor de desfacere a crescut in mod semnificativ, reprezentand 60% din creseterea exporturilor. Noile produse comercializate in ultimii ani au ocupat o pondere de 9%. Acest lucru ne arata ca tinta obtinerii de noi piete a fost atinsa, iar introducerea de noi produse comercializate pe actualele piete devine mai dinamica.