• Romania

Exporturi vinuri moldovenesti: Cantitatea importurilor de vin in Romania variaza in functie de necesitatea compensarii deficitul de productie locala. Pe de alta parte, productia de vin interna de 4,1 milioane de hectolitri (pozitia 12 la nivel mondial) variaza de conditiile climaterice. Asadar, importurile de vin cresc pe masura ce anul anterior nu a fost favorabil pentru producatorii autohtoni. Fiind un producator traditional de vinuri, vanzarile din acest sector au ocupat o pondere semnificativa (212,8 milioane litri de vin comercializat catre consumatori). Importurile au avut o pondere mica si au fost cel mai bine reprezentate pe rafturile retailerilor moderni in Bucuresti si in alte cateva orase mari (Constanta, Brasov, Cluj-Napoca, Timisoara) cu activitate economica mai intensa si cu populatie care are venituri mai mari. Vinul alb si-a mentinut pozitia de lider in ceea ce priveste preferintele consumatorilor in 2014. Pentru importatori, este destul de greu sa vina pe aceasta piata dominata de producatorii interni, chiar daca vinurile importate din R. Moldova are o cota de 13%. Iata de ce, majoritatea produselor vinicole importate sunt ieftine si in vrac. Brandurile econom si din segmentul de preturi medii au reprezentat majoritatea vanzarilor. Anul 2015 a adus primul an de crestere a puterii de cumparare ca urmare a reducerii TVA-ului la alimente (la 9%) si a CAS-ului, reprezentand primele semnale ale unei cresteri economice sustenabile. Astfel, concurenta facuta vinurilor de import de catre producatorii interni vor mentine trend-ul vinurilor importate  de tip econom si la preturi medii. Pe de alta parte, o concurenta puternica va fi in segmentul vinurilor de calitate scumpe, un segment care este de asteptat sa aiba o mai buna reprezentare in canalul on-trade.

  • Polonia

Doar in 2013 Polonia a importat 112 milioane litri de vinuri din struguri in valoare de 91,9 milioane USD. Din totalul acestor importuri, R. Moldova era al 7-lea exportator cu o cota de piata de 4,5%, iar incasarile o situeaza pe locul al 8-lea cu o cota de 3,1%. Datele arata ca vinurile moldovenesti pe piata polona fac parte din categoria de preturi econom si/sau de mijloc. Instabilitatea economica a schimbat obiceiurile polonezilor in consumul de bauturi alcoolice, acestia aleg calitatea si nu cantitatea. Mai mult, a scazut consumul bauturilor spirtoase tari in favoarea berii, vinului si diferitor lichioruri. Produsele de pe segmentul de preturi medii a vinurilor din struguri (rosu, alb si roze) sunt cele mai populare, acestea oferind un echilibru acceptabil intre pret si calitate.

  • Republica Ceha

Valoarea importurilor de vin in Cehia la nivelul anului 2013 a fost de aprox. 140 milioane de litri, in contextul unei piete care genereaza anual vanzari de 5,5 miliarde USD. In 2014 s-a inregistrat o crestere a cererii de vin, ceea ce a determinat o majorare a importurilor cu 9%. R. Moldova ocupa locul 7 dupa volumul de vin importat, cu o cota de piata de 4,5%. Si de aceasta data, vinurile moldovenesti pe piata ceha fac parte preponderent din categoria de preturi econom si/sau de mijloc. In distributia vinurilor de import, un rol important il au hipermarleturile, cu o cota a volumului de vanzari de 32%. Consumatorii cehi sunt puternic influentati de pret atunci cand aleg bauturile alcoolice, iata de ce marii retail-eri de pe piata aplica cele mai frecvente promotii de pret si reduceri, decat alte canale concurente. Vinurile roze au avut o dinamica ascendenta pe volumul de vanzari (+6% in 2014). Potrivit unor estimari, jumatate din consumul total de vinuri rose in Republica Ceha este acoperit de producatorii locali, in timp ce cealalta jumatate este importata. Se estimeaza o crestere a consumului de vin alb si roze de calitate. Acesta din urma a devenit la moda si va inregistra cea mai mare crestere a volumului comercializat, cu cresteri medii anuale de 4%, ajungand la 22 de milioane de litri in 2019.

Nota: Datele din articol exporturi vinuri moldovenesti  sunt preluate din studiul realizat de Oficiul National al Viei si Vinului despre 5 piete-tinta externe pentru exportul de vinuri din R. Moldova