Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume

Nu cred că există om pe lumea asta care să nu fi văzut sau auzit la cât e de frumoasă Italia.  Nu ai cum să o uiți! Mai sunt oameni care visează să ajungă acolo. Conform unor date din 2023, oferite de o agenție de turism, Italia intră în top 5 cele mai vizitate țări din lume, după alte două țări de pe bătrânul continent.

Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume 1

Un pământ încălzit de soare, scăldat de patru mări și răcorit de Alpii Occidentali. Din primele minute, Italia te vrăjește prin căldura și frumusețile sale pitorești: străzile înguste, de multe ori pavate cu piatră; casele de pe coline vopsite în culori calde în perfectă armonie cu vibrațiile soarelui; florile de lângă case, de diverse culori, adună zumzete de albinuțe și atenția turiștilor; unele specii de copaci care par a fi din era dinozaurilor; inclusiv istoria, cultura și arhitectura suficient de bogate. Însă, cea mai memorabilă trasătură a peninsulei Apeninice/Italice rămâne a fi gustul. Da, Italia are gust. Nu mă refer doar în materie de modă, textile. Deseori, Italia este asociată cu parmigiano, pizza, panettone, lasagna sau orice alte paste, prosciutto, mozzarela di Bufalo, Amarone, Sangiovese, Prosecco, etc.

Gastronomia italiană reprezintă, de fapt, o combinație magică dintre gust și culori. Pentru mine personal, în calitate de turist în Italia, atunci când trec prin piețele locale, regret că am cazare la hotel. De exemplu, în vizita mea din ianuarie curent, în Sicilia, credeam că mor în mijlocul pieții. Cum să reziști când vezi tarabe cu diverse fructe de mare proaspete, brânzeturi fine, fructe exotice, ierburi aromatice?! Nu mai vrei să pleci de acolo și regreți că nu ai posibilitatea să participi la preparerea a ceva super delicios, autentic, gătit de propriile mâni.

Chiar acum, când citești aceste rânduri, dacă îți imaginezi niște paste în sos de roșii și parmezan, gustul unic al acestor asocieri alimentare te poate motiva să-ți alinți papilele gustative până la capat, nu doar imaginar.  Poate de aceea, Italia a apelat la o stategie în a-și promova bucătăria proprie în lume prin diverse acțiuni culinare. Datorită acestor evenimente, precum „Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume”, mai mulți oameni din divese țări au posibilitatea de a resimți gustul  specific italian, sau poate chiar a trăi pentru prima dată în viață o senzație gustativă de neuitat.

Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume, în România

Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume 2

Personal particip  al 4-lea an consecutiv la ”Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume”. De fiecare dată evenimentul este organizat diferit, doar gustul și culorile rămân aceleași oferind vibrații noi, unice.

Ediția a VIII-a a Săptămânii Bucătăriei Italiene în Lume este sărbătorită în România în perioada 8-23 noiembrie, cu un program bogat în inițiative pregătit de Ambasada Italiei, Agenția ICE-București, Camera de Comerț Italiană pentru România, Confindustria România, Consulatul Onorific al Italiei la Cluj-Napoca, Comites România și Academia Italiană a Gastronomiei. Evenimentul, realizat la inițiativa Ministerului Afacerilor Externe și Cooperării Internaționale, va avea anul acesta ca temă principală „La masă cu bucătăria italiană: stare de bine cu gust”.

Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume 3

Obiectivul este acela de a evidenția legătura dintre dieta mediteraneană, sinonimă cu un regim alimentar sănătos și de bună calitate, și starea de bine, înțeleasă ca un stil de viață corect și sănătos.

Arta culinară și enologia sunt unele dintre cărțile de vizită prețioase ale Italiei: nu este vorba doar despre un fel de mâncare sau o rețetă, ci de un ansamblu de practici sociale, obiceiuri și gesturi bazate pe numeroase cunoștințe locale, ritualul colectiv al unui popor care consideră mâncarea drept un element al identității și cultural.

Din aceste considerente s-a născut candidatura Bucătăriei italiene, prezentată la UNESCO în luna iunie a.c., pe lista reprezentativă a patrimoniului cultural imaterial al umanității, la treisprezece ani de la înscrierea dietei mediteraneene în aceeași listă.

La evenimentul de lansare, organizat în localul Kaiamo, au luat cuvântul, ambasadorul Italiei la București, Alfredo Durante Mangoni și Micaela Soldini, director Italian Trade Agency.

Risotto by Chef Enrico Derflingher

Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume 4

Invitatul special al acestei ediții era Chef Enrico Derflingher considerat unul dintre cei mai importanți maeştri italieni în arta culinară din lume. Până în prezent, este singurul italian care a servit ca bucătar personal al Casei Regale britanice.

Dânsul ne-a relatat o întâmplare de la curtea regală britanică. La o cină oficială regală (1988) la care a fost invitat liderul sovietic Mihail Gorbaciov, Chef Enrico Derflingher a impresionat-o pe Regina Elisabeta a II-a cu cel mai bun risotto. Regretata suverană, sub impresia gustului nemaipomenit, s-a oferit să-i facă un cadou întrebâdu-l ce și-ar dori. Dumnealui nu s-a gândit la ceva super valoros. Își dorea doar o tigaie cu efigia Reginei Victoria.

Mai târziu, cariera sa a cunoscut o altă etapă. La începutul anilor 1990 a fost maestru bucătar la Casa Albă în timpul mandatului președintelui George H.W. Bush.

Ulterior, s-a dedicat numeroaselor proiecte profesionale în Italia și în străinătate, printre altele ca prim Bucătar al restaurantului Armani din Tokyo Ginza, câștigând Steaua Michelin și numeroase premii internaționale prestigioase. În 2014, Președintele Republicii i-a conferit Ordinul de Merit al Republicii Italiene în grad de Comandor.

Faimosul său risotto, cunoscut de mai mulți lideri mondiali, a primit milioane de aprecieri de toți cei prezenți la eveniment. L-am savurat cu prosecco de la Villa Sandi, Il Fresco.

La desert, ne-am încântat papilele gustaive cu brioșe cu migdale și un fel de tiramisù alla crema di limone, ultimul gătit chiar de Chef Enrico Derflingher. N-am putut pierde ocazia să savurăm prosecco cu brioșe sărate și alte sărățele.

Câteva date despre industria alimentară și vinicolă italiană

Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume 5
  • Italia este țara europeană cu cel mai mare număr de produse agroalimentare cu denumire de origine și indicație geografică recunoscute de Uniunea Europeană (852, din care 325 sunt produse agroalimentare și 527 sunt vinuri), o mărturie în plus a calității produselor, dar, mai ales, a legăturii puternice dintre excelența agroalimentară italiană și teritoriul de origine;
  • sectorul manufacturier este pe primul loc ca cifră de afaceri și pe locul al doilea ca număr de societăţi, angajați și valoare a exporturilor;
  • Românii apreciază gustul pastelor italiene, Italia fiind principalul furnizor de paste atât ca valoare (40,4% din importuri), cât și din punct de vedere cantitativ (40,3% din importuri), estimându-se că până la sfârșitul anului 2023 valoarea importurilor o va depăși pe cea din 2022. Şi vinurile italiene sunt extrem de populare în România, iar în ultimii 5 ani importurile de vinuri spumante (inclusiv Prosecco) din Italia au crescut de 3,3 ori ca valoare și de 2,8 ori din punct de vedere cantitativ;
  • importurile de vinuri liniştite îmbuteliate au crescut de 3,4 ori ca valoare și de 2,7 ori din punct de vedere cantitativ. Din totalul vinurilor italiene importate în 2022, aproximativ 50% au constat din Prosecco și vinuri spumante și 43% din vinuri liniştite îmbuteliate. Italia a fost în 2022 cel mai mare producător și exportator mondial de vinuri, acoperind aproape o cincime din producția mondială de vin.
  • România este a 17-a piață de destinație pentru produsele agroalimentare italiene, depășită în Europa centrală şi de est doar de Polonia și Cehia. În 2022, România a importat din Italia produse agricole și agroalimentare în valoare de peste 770 de milioane de euro, în creștere cu 21,5% față de anul precedent (din care 82% au fost alimente și băuturi procesate).

Program ”Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume”

Culori și gust la Săptămâna Bucătăriei Italiene în Lume 6

14.11.2023 – masterclass care include o demonstrație culinară adresată studenților cursurilor de gătit și patiserie, operatorilor din domeniu și proprietarilor de restaurante, axat pe lupta împotriva Italian sounding, organizat de Confindustria România la Institutul Culinar Disciples Escoffier de la Săftica

14.11.2023 –  activitate de formare realizată de către Roberto De Santis, maestru pizzar al ICIF (Institutul Culinar Italian pentru Străini), destinată profesioniștilor restaurantelor italiene din România și organizată de ICE-Agenţia București la GastronoMetro, centrul de formare Metro cash & carry;

18.11.2013, Cluj- Napoca – cină cu chef Valerio Aprea şi pastry chef Eleonora Cavaleri, axată pe promovarea produselor siciliene, cu participarea criticului de vinuri Carmelo Sgandurra, organizată de Consulatul Onorific din Cluj-Napoca în colaborare cu Comites, la restaurantul Rodizio;

19.11.2023 – spectacol muzical „Kiss Me Kate” la Teatrul de Operetă din București, urmat de un moment festiv cu degustări de produse alimentare și vinicole italiene, organizat de Academia de Gastronomie cu sprijinul Confindustria România, acces pentru toți iubitorii de teatru și produse italienești;

21.11.2023- activitate de conștientizare destinată elevilor privind importanței unei diete echilibrate și a unui stil de viață activ, în prezența medicului nutriționist și gastroenterolog Luca Piretta, la Școala „Aldo Moro” din București, în colaborare cu Federalimentare;

21.11.2023  – activitate de instruire realizată de către chef și influencer Patrizia Paglieri adresată profesioniștilor din restaurantele italiene din România, organizată de ICE-Agenţia București la centrul de instruire GastronoMetro Metro cash&carry, cu accent pe utilizarea brânzeturilor DOP și DOCG italiene în restaurante;

23.11.2023 – eveniment de promovare a dietei mediteraneene, în colaborare cu Ambasada Libanului, organizat de ICE-Agenţia București la restaurantul Roberto’s din cadrul Hotelului InterContinental Athénée Palace unde, pe lângă specialități gastronomice și vinuri tipic italiene, vor fi oferite mâncăruri libaneze pregătite cu produse autentice italiene, cu scopul de a arăta versatilitatea acestora din urmă.

ATENȚIE!!! Pe toată durata evenimentului, restaurantele participante vor pregăti inițiative adhoc (reduceri, meniuri speciale, degustări) pe întreg teritoriul României:

  1. Italo’s, din Cluj – eveniment pe 16.11.2023, prosecco de bun venit + reducere din prețul meniului
  2. Brisee – prosecco oferit clienților pe parcursul întregii săptămânii
  3. Osteria Galetto – prosecco de bun venit, plus reducere de 10% din prețul meniului
  4. Sardin – prosecco de bun venit, plus reducere de 10% din prețul meniului
  5. La Bottega dei Sapori – prosecco de bun venit, plus reducere de 10% din prețul meniului
  6. Tosteria – prosecco de bun venit, plus reducere de 10% din prețul meniului
  7. Lux Garden – Pachet de reducere de cazare și cină pentru toată luna noiembrie
  8. La Dolce Milano – 10% reducere din prețurile afișate.
error: Content is protected !!